Eucharistie en diensten van Schrift en Gebed

De eucharistie is in de katholieke Kerk het ware hart van ons kerkzijn. Hier komt alles samen: de gemeente en de Heer die ons voedt met Woord en Brood. De priester, de organist, lezer, koster en andere gelovigen hebben allemaal een taak in de dienst en tegelijk zijn we allemaal uitgenodigd door Christus zelf. Hij voedt ons, troost en bemoedigt ieder die aanwezig is. De danken de Heer, bestormen Hem met onze vragen en zorgen en lofprijzen zijn grote Naam. We vieren de aanwezigheid van Gods Rijk op aarde dat er is en ook nog komen moet. Al vierend nemen we deel aan een mysterie dat de grond raakt van ons bestaan.

Op sommige zondagen is er geen eucharistieviering maar wel een dienst van Schrift en gebed. We delen geen brood en wijn maar lezen wel uit de bijbel, bidden en zingen. Voorganger in zo’n dienst is een lector, dat is een vrijwilliger die is opgeleid om deze diensten te begeleiden en vaak ook een overweging verzorgt. In deze diensten is soms meer dan in de eucharistie ruimte voor alternatieve en soms ook buiten-kerkelijke teksten, en soms zijn er ook andere rituelen dan in de eucharistie. Zo vormen deze diensten een verrijking in de vieringen in onze kerk.

U en jij bent bij al onze diensten hartelijk welkom! Er is altijd wel iemand die de weg kan wijzen in de kerkboeken, zodat het meteen mogelijk is om zoveel mogelijk mee te doen en mee te zingen. Maar verplicht is niets! Eerst eens rustig in de dienst zijn zonder meteen van alles te hoeven op te zoeken en mee te doen is ook prima.

Wijwaterbakje, gedragen door drie haringen (wapen van Enkhuizen)